Het rijst de pan uit....en nu?

De afgelopen weken beheerst het alle nieuwsprogramma’s, kranten, media, etc. De enorm stijgende prijzen voor energiekosten. Mensen die zich ernstige zorgen maken of ze er de komende winter warm bij zullen zitten nu de energieprijzen door het dak vliegen. Minima die veel stress ervaren, omdat het in de huidige situatie bijzonder lastig is om rond te komen. Waar houdt het op? Daar waar iemand eerst misschien €150,00 per maand kwijt was aan energiekosten, betaalt hij nu ineens €400,00 voor dezelfde energie. Het is absurd. Logisch dat de zorgen zich opstapelen voor veel mensen.

Maar ook het MKB wordt hard geraakt, want als je als bedrijf flink afhankelijk bent van stroom en gas, dan wordt het op het moment bijna onmogelijk om je bedrijf nog op een fatsoenlijke manier te kunnen runnen. En je kunt en wilt die kosten niet rechtstreeks verhalen op je klanten, maar op een gegeven moment gaat het natuurlijk wel wringen. Er zijn de laatste weken voorbeelden te over van ondernemers die het water aan de lippen staat. Nieuwe, jonge ondernemers die hun bedrijf soms nog maar net gestart zijn sluiten de deuren, omdat ze het niet meer zien zitten om het tij te keren. Ondernemers die na jaren en jaren buffelen op het punt komen om het bijltje er bij neer te gooien, doodzonde….En dan zijn we nog maar amper hersteld van de Coronacrisis, hè? Wat een zorgen….

Maar laten we ons beperken tot onze eigen situatie op het sportcentrum. En wij hebben besloten om gewoon open kaart te spelen en jullie te melden hoe het ervoor staat. Dat voelt voor ons als de meest oprechte manier om jullie te informeren. We willen graag dat onze leden begrip kunnen opbrengen voor de situatie waarin we ons nu (hopelijk niet al te lang) bevinden.

Zoals gezegd en geschreven in de media de afgelopen weken, hebben we kunnen zien dat de prijzen voor de energie echt de pan uit rijzen. Afgelopen week kregen we de eerste rekening gepresenteerd die dit pijnlijk bevestigde. Van de ‘normale kosten’ per maand van ongeveer €2400,00 gaan we nu naar €4900,00 per maand! Een complete verdubbeling dus. Nou, dat was wel even slikken…Bovendien zijn we in de afgelopen twee weken ook nog eens verblijd met mails over verhogingen van inkoopkosten, onderhoudskosten, licentiekosten voor o.a. het administratiesysteem, onze eigen app, etc. Gemiddeld genomen steeds verhogingen van 8 tot 10%. En we snappen best, voor hen stijgen de kosten ook, er is een grote inflatie, dus linksom of rechtsom, we zullen er niet aan ontkomen. Alle begrip, maar een beetje zuur is het wel...

Het eerste waar je dan aan denkt is: “We moeten de contributie meteen omhoog doen om deze tegenvallers op te vangen.” We horen dit van meerdere kanalen om ons heen, zowel binnen als buiten de branche. Maar eigenlijk willen we dit niet meteen gaan doen. Normaal gesproken is er de jaarlijkse aanpassing van de contributie in januari, doorgaans volgens het prijsindexcijfer van het CBS. Dat zal deze keer niet anders zijn. We gaan dus niet in de stress schieten en halsoverkop de extra kosten meteen bij onze leden neerleggen. We rekenen er eigenlijk op dat we de komende tijd de ‘klappen’ zelf nog kunnen opvangen. Is natuurlijk ook een beetje het risico van ondernemen….

Het enige wat wij de komende tijd van onze leden vragen is begrip voor sommige (tijdelijke) keuzes die we maken en de welwillendheid om ook een duit in het zakje te doen als het aankomt op verantwoord met de energie omgaan. We hebben onlangs besloten om bijvoorbeeld de sauna’s niet meer aan te doen. Aanleiding hiervoor was in eerste instantie dat de herensauna kortsluiting gaf, waardoor de stoppen er uitvlogen en de achterste zaal in het donker kwam te staan. Met de huidige ontwikkelingen is het voor ons dan bijna vanzelfsprekend om te besluiten dat we de sauna eerst niet gaan repareren, aangezien het verbruik van de sauna’s ook nog eens bijzonder hoog ligt. Bovendien is het aantal mensen dat gebruik maakt van de sauna’s op anderhalve hand te tellen. De meeste saunagebruikers die we hebben gesproken kunnen gelukkig begrip opbrengen voor deze (tijdelijke) keuze.

Wat kun je als lid doen om ons te helpen? Nou, probeer ook rekening te houden met de tijd die je doorbrengt onder de douche om maar een voorbeeld te noemen. Het zijn de dingen waardoor we het met zijn allen een beetje draaglijk kunnen maken.
Laten we vooropstellen dat we deze crisis natuurlijk allemaal niet hebben gewild, maar we zullen er toch een manier voor moeten vinden om het te boven te komen. Samen kom je daarin het verst, dat hebben we tijdens de gehele Coronacrisis ook gezien!
We hopen spoedig op betere tijden.

Sportieve groet,

Dirk en Cindy



 

22 september 2022

SportStudio Dokkum

Bocksmeulen 33a

9101 RA DOKKUM

KvK nummer

81803559

BTW nummer

NL862225644B01

Openingstijden

Maandag
08:00 - 21.30
Dinsdag
08:00 - 12:00
14:00 - 21.30
Woensdag
08:00 - 21.30
Donderdag
08:00 - 12:00
14:00 - 21.30
Vrijdag
08:00 - 21.30
Zaterdag
09:00 - 13:00
Zondag
10:00 - 13:00