hermes

Ben Fit Lifestyleprogramma

BenFit is ons nieuwe lifestyleprogramma en we zijn er erg enthousiast over! De eerste deelnemers zijn al begonnen in de afgelopen weken en zij behalen prachtige resultaten. BenFit is een lifestyleprogramma dat een balans creëert tussen de drie belangrijke pijlers: EET - BEWEEG - RELAX

VOEDINGSADVIES
Het BenFit programma geeft je een wekelijks voedingsadvies, inclusief boodschappenlijst, individueel afgestemd op jouw lichaam en situatie. Dat houdt in dat er wordt gekeken naar de energiebehoefte van jouw lichaam (op basis van jouw ruststofwisseling), naar de intensiteit van jouw werk én het aantal uren dat je sport. Een uniek gezond voedingsadvies voor jou op maat gemaakt!

Het voedingsadvies van BenFit is gezond, gevarieerd, regelmatig en voldoende en gebaseerd op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. BenFit is geen dieet, bevat geen supplementen of maaltijdvervangende producten, maar het leert jou hoe je gezond eet. Een eetpatroon dat past bij jouw lichaam en dat je je leven lang vol kunt houden, doordat je lekker en verantwoord eet, maar zeker geen honger lijdt.

Het BenFit voedingsadvies ondersteunt een verantwoord gewichtsverlies tot 1 kilo per week. Daarnaast leer je tijdens het programma meer over voeding en hoe je balans creëert tussen jouw nieuwe eetpatroon en de andere twee pijlers van BenFit: Gezond bewegen enRelax.

GEZOND BEWEGEN
Het BenFit programma zorgt ervoor dat gezonde beweging een vast onderdeel van jouw gezonde leefstijl wordt. Jij gaat ervaren wat lichaamsbeweging voor jou doet en je gaat het verschil voelen, zowel geestelijk als lichamelijk. Je gaat wekelijks werken aan je lichamelijke conditie en fitheid met als doel: lichaamsbeweging tot vast onderdeel maken van jouw gezonde leefstijl en verantwoord afvallen.

Jouw persoonlijke BenFit coach geeft advies wat jij het beste kunt doen op het gebied van lichaamsbeweging. De BenFit pijler beweging kan ingezet worden op meerdere niveaus van intensiteit.

  • Het is mogelijk om te kiezen voor een zelfstandig fitnessschema, waarbij je algemene richtlijnen volgt van je coach maar voor een groot deel zelfstandig te werk gaat. Dit schema wordt natuurlijk zoveel mogelijk in overleg met jou bepaald. Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid om groepslessen te volgen, die passen bij jouw persoonlijke BenFit-traject.
  • Jouw BenFit coach, adviseert inzake je dagelijkse bewegingspatroon, cardio- en krachtoefeningen voor thuis als aanvulling op een sportschooltraject.
  • Op advies van je BenFit coach, ga je 3 keer per week intensief sporten en krijg je advies over je algehele bewegingspatroon, eventueel uitgebreid met richtlijnen over je cardio-en krachttraining naast je sportschoolbezoeken.

Het BenFit beweegadvies ondersteunt  verantwoord afvallen tot 1 kilo per week. Daarnaast leer je tijdens het programma meer overgezond bewegen en hoe je balans creëert tussen jouw nieuwe beweegpatroon en de andere twee pijlers van BenFit: Voedingsadvies enRelax.

BALANS TUSSEN INSPANNING EN ONTSPANNING

BenFit zorgt dat je heel bewust gaat werken aan de balans tussen inspanning en ontspanning. Wil je fit zijn én blijven, dan is het van groot belang dat je lekker in je vel zit. Daarom ga je tijd maken om te relaxen en werken aan je mentale gezondheid. Je gaat tijd voor ontspanning inbouwen in jouw leven en regelmatig heel bewust kiezen voor een moment voor jezelf.

Gezond leven, een fit lichaam creëren, een gezond gewicht bereiken, het is binnen handbereik met BenFit !

Onderschat de kracht van jouw denkwijze niet: geloof dat jij jouw doel gaat bereiken en je zult slagen. Daarom staat positief denken tijdens jouw BenFit programma centraal. Positief in het leven staan is meer genieten, lekkerder in je vel zitten en als je positief ingesteld bent, kun je meer aan. Het maakt je optimistisch en sterk, je ziet de mogelijkheden en je grijpt elke kans aan om jouw doel te verwezenlijken!

Het BenFit relaxadvies in combinatie met voedings- beweegadvies,  ondersteunt een verantwoord gewichtsverlies tot 1 kilo per week. Daarnaast leer je tijdens het programma meer over ontspanning, positief denken en hoe je balans creëert tussen jouw nieuwe relaxpatroon en de andere twee pijlers van BenFit: Voedingsadvies en Gezond bewegen.




Hieronder een greep uit het eerlijk geschreven dagboek van een ervaringsdeskundige:

“Vrijdag 1 juli, vandaag 1e weekmenu voor BenFit gekregen. Meteen flink bestudeerd, het ziet er echt heel goed uit. Het valt me op dat het idd, zoals beloofd, heel ‘normaal’ eten is allemaal en de hoeveelheden zijn ook prima! Best veel eigenlijk…. Het lijkt me heel goed te doen. Morgen de 1e dag…..ben benieuwd!”

“Donderdag 7 juli, de 1e week zit er bijna op en ik moet zeggen dat het echt goed te doen is. Het menu is zéér gevarieerd en door de best grote tussendoortjes kom je een stuk minder in de verleiding om snoep, koek en chips te gaan eten. En als iets op het menu in de supermarkt niet te krijgen is of erg duur is, dan kijk ik op de vervangende voedingsmiddelenlijst en kies ik iets anders ( bijv. aardbeien i.p.v. kruisbessen) En doordat het allemaal heel “gewoon” eten is kan (met hier en daar een kleine aanpassing) het hele gezin met het diner mee eten. Dus niet ‘dubbel koken’….”

“Donderdag 14 juli, bijna week 3. Ik had alweer een supergoed (lekker) weekmenu. Met o.a. frietjes, vruchtenhagel, roerei,…. Deze week is me opgevallen dat ik toch echt een stuk minder de behoefte heb om slechte dingen te eten!! En als ik zo nu en dan toch echt de behoefte om iets hartigs te eten niet kan weerstaan, dan neem ik een extra Snack-a-Jack BBQ. En bij zoet een blokje pure chocolade en tot nu toe gaat dat prima! Wat verder opvalt is dat ik vaker moet plassen, waarschijnlijk doordat ik nu veel meer fruit en komkommer tussendoor eet.”

“Donderdag 21 juli, het gaat nog steeds erg goed! Ik heb weinig aan de vorige weken toe te voegen, behalve dan, dat er wel erg veel komkommer in de menu’s staat. Dat komt me nu toch wel een beetje de neus uit….Dus dat ben ik hier en daar toch wel een beetje aan het vervangen, door andere groente (zoals worteltjes) of soms door een Snack-a-Jack. Niet de allerbeste keuze natuurlijk, maar altijd nog beter dan chocolade. En op deze manier hou ik het nog steeds prima vol!!

“Donderdag 28 juli…. mijn streven was (behalve het voorkomen van vreetkicks) om in 6 weken 3 kilo af te vallen. Die drie kilo’s zijn er inmiddels al af, sneller dan verwacht, maar zeker niet verkeerd zo voor de vakantie. Dus nu drie weken vakantie en even geen BenFit….”

“19 augustus, de vakantie is voorbij en de drie verloren kilo’s zijn weer terug.... Wat natuurlijk wel te verwachten was na al die pizza’s en ijsjes! Ben benieuwd of het me lukt om BenFit meteen weer op te pakken…



“Donderdag 25 augustus, inmiddels alweer anderhalve week aan het “BenFitten” en het gaat verrassend goed eigenlijk! De eerste dagen een paar opstartmomentjes gehad met toch hier en daar een ongezond tussendoortje, maar nu toch de knop weer helemaal om!”

“Vrijdag 2 september…. Vandaag mijn laatste BenFit-dag. De afgelopen week ging prima en toch weer een kilo afgevallen, ondanks de barbecue in het weekend…..

Ik kan dit programma aan iedereen aanraden die bewuster/gezonder wil eten en/of wil afvallen.

Het is echt heel goed te doen! Ikzelf ben van plan om deze manier van eten doordeweeks te blijven doen en dan in het weekend “nergens” op te letten.”

Anjo Monsma


Ben je nieuwsgierig geworden? Vraag dan gerust aan de balie van het sportcentrum naar de mogelijkheden. Je kunt natuurlijk ook een mailtje sturen naar sport@sportstudiodokkum.nl

Kijk voor meer informatie over BenFit op www.benfit.nl.